vrijdag 18 april 2014

Crackers (glutenvrij, zuivelvrij, eivrij, notenvrij)


In de winkel liggen van die mooie glutenvrije pompoen crackers, per vijf verpakt. Ze zien er heerlijk uit! Ik weet niet of ze lekker zijn want ze kosten iets van 3 euro per vijf. 
Het goeie nieuws is dat ik ze nu zelf bak. Vet lekker! Dit zijn glutenvrije pompoen zonnepit rozemarijn paprika crackers!


Met zwart sesamzaad. Toevallig. 

Het recept komt van een blog: Eten Maken.... http://etenmaken.blogspot.nl/2013/10/crackers-sesam-boekweit-haver-spelt.html

Ik maakte deze van:
125 gram rijstmeel
125 gram havervlokken
60 gram zonnepitten
25 gram zwart sesamzaad
Een heel ruime eetlepel pompoenpitten
3 eetlepels olijfolie
1 theelepel zout
2 eelepels gedroogde stukjes paprika
Een takje roosmarijn dat ik van mijn buurvrouw kreeg
200 ml water


Dit heb ik gemengd en daarna op een bakblik uitgespreid. Ik kan dat niet zo netjes.



Maar omdat het niet zo netjes gaat zien ze er heel ambachtelijk uit. Snijd ze in stukjes en laat ze eventueel een half uur rusten.

Dan 10 minuten in de oven op 250 graden en 20-25 minuten op 175 graden. In de oven laten tot ze mooi bruin zijn.


Ze zijn echt superlekker en makkelijker te maken en te bewaren dan brood. Een bakblik is de hoeveelheid van een half brood. De crackers zijn lekker dik en voedzaam. Veel beter dan Wasa!


Ik heb ze al 4 gemaakt in twee weken en heb elke keer gewisseld met de meelsoort, vlokken en pitten. En elke keer zijn ze lekker.





2 opmerkingen:

  1. Hoi stoere moeder, wat leuk hoe jij dit recept weer een draai gegeven hebt! Ik draai tegenwoordig regelmatig een rondje omdat mijn foto's en teksten steeds vaker 'geleend' worden. Zo kwam ik bij jou. Dat mensen mijn recepten overnemen en aanpassen vind ik alleen maar leuk natuurlijk. Ze klinken heerlijk zo! Dankjewel voor de leuke blogpost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Belinda,
    Uk heb vandaag jouw recept uitgeprobeerd voor die heerlijke crackers.
    Ze zijn echt smakelijk en fantastisch.
    Thanks,

    Groet Nicolette( van Saskia)

    BeantwoordenVerwijderen