woensdag 16 april 2014

De smaak van baksoda

Mijn dietiste heeft me aangeraden om geen gist of bakpoeder te gebruiken. Ik moet nog glutenvrije zuurdesemstarter maken, dat is een project voor de meivakantie. Dus bak ik met baksoda, baking soda, aka bakzout.
Het probleem is dat ik daar een raar smaakje aan vind zitten. Net als ik altijd zoetstoffen proef (zelfs stevia) als dat ergens in zit. Een vies nasmaakje. 
Jammer, want het werkt goed. Het brood wordt luchtig en mooi bruin.


Op de foto twee baksoda broden, links gewoon redelijk volkoren, rechts luxe witbrood, met rozijnen, test voor pasen. Opvallend is dat het witte brood het meest bruin is gekleurd. Echt lekkere broodmix, maar dat sodasmaakje :/ zonde dus. Misschien bak ik het voor het weekend lekker toch met gist. Tenzij iemand me kan helpen aan glutenvrij zuurdesem of lekker smakende baksoda. Misschien is er een smaak combinatie die het opheft? Ben ik de enige die het proeft?

Recept:
Vooraf apart gezet: een half kopje rijstemelk met een scheut appelazijn om de baksoda te boosten.

125 gr gemalen amandelen
75 gr ? Briefje met recept is kwijt. Het was maismeel?
100 gr tapioca meel
100 gr kastanjemeel
100 gr rozijnen
2 tl baksoda
1 el xanthaangom
1 el zout
5 el palmsuiker
In een maatbeker een potje met fruit dat Mike niet luste gedaan, iets met pruim en abrikoos en appelmoes. Daarbij het rijstmelk/azijn mengsel. Aanvullen met water tot 450 ml.

Alles mengen en snel de oven in. 175 graden, ongeveer een uur. 

Het is een mooi broodje. Meer rozijnen was nog lekkerder geweest. Wat er nog mooi bij had gepast was kaneel. Noten erdoor had ook gekund. Wat minder zout was misschien slim omdat het zoet brood is. Maar die baksoda, dat doe ik niet meer zo. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten