donderdag 10 april 2014

Notenbrood bakken (glutenvrij, zuivelvrij, eivrij)



Bij de natuurwinkel hebben ze noten driehoeken. Heeeeeel erg lekkere notendriehoeken met chocolade erover.
Ik weet natuurlijk het recept niet. Wel ongeveer de ingredienten, speltmeel, hazelnotenmeel, rietsuiker, chocolade en nog wat dingetjes die ik me niet kan herinneren dus vast niet belangrijk zijn. 
Ik heb het ooit geprobeerd na te maken, lang niet slecht was die, maar ben het recept kwijt. Ik herinner me spelt en kastanjemeel en chocolade natuurlijk.
Nu heb ik me voorgenomen om geen geraffineerde suiker meer te eten. En geen gluten dus ook geen spelt. Ik heb totaal improviserend iets gemaakt met kastanjemeel en gemalen pompoenpitten (want geen hazelnoten in huis). Geen chocolade want ik had geen chocolade zonder suiker. 

Meer voor mezelf dan voor de buitenwereld volgt hier het recept...

50 gram gemalen pompoenpitten
30 gram hennepzaad
100 gram appelmoes
100 gram olijfolie
100 gram water
100 gram honing
150 gram kastanjemeel
120 gram havermeel
30 gram maismeel (ik had haver tekort)
1 eetlepel bakpoeder
Snufje zout
(Xanthaangom)

Een uurtje in de oven van 175 graden.

Resultaat is een ietsje droge korrelige koek. Vergeten xanthaangom toe te voegen! Met boter erop wel lekker.
Met chocolade zou het nog lekkerder zijn. Het mag luchtiger, hij is niet goed gerezen, ik heb hem te lang laten wachten op de oven denk ik. 

Als iemand het recept voor die notendriehoeken weet, geef het graag door!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten