maandag 19 september 2011

Het Rijk der Ordeningen

Tegenwoordig, nu een overmaat van gejaagde arbeid, indrukken, eten en drinken, prikkels en vermaken de aan de mens zo rijkelijk geschonken weerstand tegen ziekten ondermijnen, nu het voedsel algemeen veel te arm aan vitale stoffen en verse hoedanigheden en veel te rijk aan dierlijke vetten, eiwit, suiker en geëxtraheerde meelsoorten is en bovendien vermengd met lichaamsvreemde toevoegingen, nu de mens zo vaak niet tot dieper beleven, bezinning op essentiële waarden en tot echte creatieve bedrijvigheid komt, nu gebrek aan beweging, frisse lucht en nachtrust de levenskrachten verder verzwakken, is hij vaak in een ware vicieuze cirkel terecht gekomen waaruit geen "elixer" of wondermiddel, alleen de terugkeer tot een gezonde levensordening hem kan verlossen. Dat is de simpele waarheid en de natuurlijke weg, die degene die tot inzicht is gekomen, en alleen hij kan gaan. Dit moet begrepen worden door degene die van een zware [reumatische] aandoening is genezen en een terugval wil vermijden, dat moet ook begrepen worden door degene die zichzelf en de zijnen het treurige lot van dergelijke ziekten wil besparen.

Uit: Bircher Benner Handboekje 8, Reuma en artritispatiënten, ongeveer 1950.

2 opmerkingen:

  1. Ik ga me eerst nog eens bezondigen aan een veel te vet roomboter koekje, en daarna zal ik deze tekst nog eens, en waarschijnlijk nog eens, in me opnemen. Toch wordt ook hier het zielenleven enigszins buiten beschouwing gelaten. Oude oorlogswonden (lees zielenpijnen) moeten soms ook genezen, met vaak een falend lichaam als bijwerking. Maar, zucht, dan is het zeker aanbevelingswaardig om het lichaam te ondersteunen bij deze zielenreiniging. Ondersteuning dan in de vorm van een rigide dieet. Ik blijf nog even in de ontkenningsfase met uw welnemen. (Even geen last van buikklachten op het moment.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook nog eens de langste zin die ik ooit heb gelezen geloof ik. Ik heb m al 5x keer gelezen nu. En nog denk ik: gejaagde arbeid? Overmaat aan indrukken? In 1950?!? Toen waren er toch nog nauwelijks auto's? Of tv? Of computers? Of Facebook :D?

    BeantwoordenVerwijderen