vrijdag 13 augustus 2010

Parfumbrood met Gojibessen



Ik lees graag het blog van Monique, omdat ze eerlijk en puur kookt, altijd veganistisch en soms glutenvrij. Ik heb veel aan haar vega recepten omdat wij zuivelvrij eten en daar heeft ze interessante oplossingen voor. Ze bakt altijd haar eigen brood en dit is een hele mooie: Glutenvrije Gember Rozijnen Koek.

Ik heb niet altijd alle ingredienten van haar lijstje in huis. Maar dat nodigt uit tot experimenteren. En zo werd dit mijn Parfumbrood met Gojibessen.
Parfumbrood? Ja. De koekkruiden waren op en ik dacht aan Kardemom. Dat is een oosters kruid, heel geurig. Tussen kaneel en lavendel in. Rijk. Parfumachtig. Ik heb dat gebruikt en het heeft me niet teleurgesteld.
Gojibessen? Ja. De rozijnen waren op en ik dacht aan gojibessen. Rijk aan anti-oxidanten. Niet zo zoet, maar toch hun eigen smaak.

Parfumbrood met Gojibessen

150 g paranoten
150 g pompoenpitten
300 g boekweitmeel
2 tl kardemom
2 tl verse gemberwortel, fijn gesneden
75 gr rozijnen
75 gr gojibessen
2 tl wijnsteenbakpoeder
1 tl baksoda
1 tl zout
100 g palmsuiker (toko, goela djawa)

70 ml olijfolie
310 ml rijstemelk

Verhit de oven voor op 175 graden.
Ik heb de noten grof gehakt en gemengd met alle andere 'droge' ingrediƫnten. Daarna de natte ingrediƫnten toegevoegd. Voorzichtig gemengd. Ik heb het in een klein bakblik gedaan, Monique gebruikt bakpapier, dat is best een goede tip.

Ik doe ze een uur in de oven.

Als het klaar is, in plakken snijden en in de vriezer bewaren. Het ontdooit prima!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten