zondag 13 maart 2011

Koningsmaal!!!!

In het kookboek Bismilla Arabia stond een recept voor falafel. En die wilde ik proberen! Ook toen ik las dat je hiervoor de kikkererwten niet kookt, maar 2 dagen laat weken. Ik geloof dat ik toen echt nieuwsgierig raakte naar de smaak van deze falafel.
Ik kocht een zak kikkererwten, verzamelde moed, zette ze op donderdagavond om 20.00 onder water en het geheel in de koelkast. Bijna twee dagen lang. Op zaterdagmiddag 16.00 mochten ze weer boven water komen. Ik neem aan dat die 4 uur niet uitmaakt :)
Dan moest ik ze in de keukenmachine fijnmalen. Met kruiden, sorry, ik heb het niet precies opgeschreven, daarvoor moet je het boek zelf lezen...
En dan moet je er worstjes van maken. Niet te groot. Ik denk ietsje groter dan een aardappelkroket. Dat is best lastig want het deeg valt behoorlijk uit elkaar.



En deze worstjes bak je in een frituurpan van 180 graden...



En dan worden het heerlijk ruikende falafels. Knapperig van buiten, mals van binnen. Zo lekker mjam! Als je ze te groot maakt zijn ze van binnen net niet lekker, weet ik uit ervaring :)



Geserveerd met gepofte auberginesalade...



Tomatensalade met zeekraal en olijven... (echt zo schattig... ik was in de natuurwinkel en mijn dochter van 4 vroeg wanneer we die lekkere stokjes weer eens gingen eten. Ze bedoelde de zeekraal. Ik ben trots op haar!)



Gebakken aardappeltjes in de schil...



Dit was echt een koningsmaal. Dat je bijna te snel eet omdat het allemaal zo lekker is. En tussendoor even op adem moet komen omdat je de hele tijd zegt dat het zo lekker is.



Wow! Dit was de dag dat ik bijna al mijn keukenapparaten had gebruikt. De afwas herinner ik me nog goed :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten