woensdag 21 april 2010

Glutenvrij brood - vervolgverhaal


Ik kan glutenvrij brood bakken!!! Het is me gelukt om een lekker brood zonder gluten, melk, ei en gist samen te stellen dat ook nog eens "volkoren" is. Ik ben er best trots op. Ik kan inmiddels drie varianten maken: gewoon brood, ontbijtkoek en bananenbrood. Soms maak ik het met haver, soms met teff. Die twee wissel ik af. Met haver wordt mijn brood stevig en lekker van structuur.

Met teff is het soms een beetje kleverig :) maar dat werkt heel goed voor de ontbijtkoek. Ik gebruik niet elke keer haver, omdat we daar ook een beetje gevoelig voor zijn. Daisy wil alleen maar ontbijtkoek eten. Mijn man het liefst bananenbrood, het is fijn fans te hebben. Voor mezelf zou ik graag een olijvenbrood bakken, dat ga ik morgen doen. Lijkt me heel lekker voor bij de lunch of soep.
Ik bak nu om de dag brood, gisteravond bakte ik er zelfs twee! Het was de eerste keer een heleboel werk om alles bij elkaar te zoeken, af te wegen, te roeren en kijken hoe de broodbakmachine werkt. Nu is het bijna routine, met de nadruk op bijna :D Ik krijg zin om zelf pizza's te maken! Dat zou ik kunnen doen als mijn oven gemaakt zou zijn. Dat is een ander vervolgverhaal.

6 opmerkingen:

  1. Hoera, gelukt! Ziet er heel lekker uit. En fans hebben is inderdaad fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben erg benieuwd naar het recept van dit brood! Ik zelf mag geen tarwe/soja/noten, maar dit brood zou heel erg geschikt zijn voor mijn dochtertje, want zij mag geen tarwe/melk/ei/soja/noten. Dus als je het zou willen delen?? Het is mij tot nu toe nog niet gelukt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al een tijdje niet meer gebakken, maar volgens mij is het als volgt.
      Voor een bruin brood gebruik ik 300 gram volkoren meel (100 gram havermout of boekweitmeel of gierstmeel of rijstmeel

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mail me maar op belindadenouden (at) hotmail (dot) com als je het recept wilt ;)

    BeantwoordenVerwijderen