maandag 26 april 2010

Glutenvrije pizza zonder tomaat en kaas


Ik ben dol op pizza! We zijn allemaal dol op pizza. Maar pizza ligt een beetje moeilijk. Ten eerste was mijn oven twee maanden stuk. Ten tweede eten we geen gluten, tomaten of kaas. Wat hou je dan over? Basilicum. Ook lekker, maar niet echt een avondmaal.
Het goede nieuws: mijn oven is vandaag gemaakt. En dus beloofde ik mijn dochter dat we pizza gingen eten. Maar hoe?
Ik heb twee gerechten gecombineerd. Een polentapizza met een pissaladiere. Polenta is maisgriesmeel, heel italiaans. Je kookt de maisgries tot een pap en laat het afkoelen. Dan stolt het en kun je het als een soort hartige koek gebruiken. Pissaladiere is een Provençaalse plaatpizza met ui en ansjovis. We noemen het PolentaPissaladiere!

PolentaPissaladiere

1 kg uien
2 tl tijm
250 gr polenta
1,4 liter water
3 bouillonblokjes
1 blikje ansjovis (ik gebruikte tonijn)
5 el olijven (wij zijn dol op olijven)
een halve courgette
een paar blaadjes basilicum, ik knip ze altijd in stukjes
evt. een paar eetlepels edelgist
olijfolie

De uien schillen en in plakjes snijden. Dan bak je ze een uur op een laag vuurtje in wat olijfolie met de tijm.
Ondertussen kook je de polenta, ik gebruikte 250 gram polenta en 1,4 liter water. Doe er de bouillonblokjes bij, kook 10 minuten door en als het klaar is kun je eventueel wat edelgist erdoor scheppen voor een beetje kaassmaak.
Bekleed een bakblik met bakpapier en stort de polentapap erop. Het moet behoorlijk afkoelen, dan stolt het. Misschien moet je zelfs eerst de polenta maken en dan pas aan de uien beginnen.
Verwarm je oven voor op 200 graden. De polenta hierin 10 minuten bakken. Dan de uien, olijven, tonijn en courgette erop en nog eens 20 minuten bakken. Strooi de basilicum erover. Lekker!



Ik heb hier voor het eerst polenta gebruikt. Ik wist niet dat het helemaal moest afkoelen om te stollen. Daarom bleef het een pap :) Wij aten dus polentapap met pizzabeleg. Ook erg lekker. Maar de volgende keer probeer begin ik met de polenta en dan pas de uien...

Als toetje hadden we paashaas-aardbeien. Kijk maar...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten