dinsdag 29 juni 2010

Ontbijtkoek

Ik maak elke week ontbijtkoekbrood. Vorige week was ik naar de molen gefietst om 5 kilo volkoren rijstmeel te halen....



En die bewaar ik in een oud koffie-blik van de kringloopwinkel, 5 kilo past er precies in!



Ik heb een heel assortiment toevoegingen :) Ik gebruik havermelk, wijnsteenzuurbakpoeder, xanthaangom om het meel beter te laten binden, gemalen lijnaad vervangt een ei, colon clean is fiberhusk, ook dat is een vervanging van de gluten, en in dit brood gaat heel veel biologische honing. Vandaar de grote pot...



Het recept is om precies te zijn

250 gr boekweitmeel
250 gr volkoren rijstemeel
liefst gebruik ik ook een deel teff, dat maakt het eindresultaat lekker klef, echt ontbijtkoekerig, maar dat had ik deze week niet in huis.
1 el fiberhusk
1 el xanthaangom
1 el gemalen lijnzaad
1 el wijnsteenzuurbakpoeder
3 el koekkruiden
1 el anijszaad
1 tl zout
300 gr honing
500 ml havermelk

Ik meng eerst alle droge ingredienten, en dan doe ik de natte erbij. Ik roer het door met een houten lepel en het gaat allemaal in een kleine cakevorm.

Ik doe dit altijd op tafel, mijn aanrecht is te klein om alles kwijt te kunnen. De spullen die ik gebruik voor het maken van brood zitten in twee plastic kratjes. Zo heb ik snel alles bij de hand.




Een uur in de oven op 175 graden en klaar! Ik laat het een minuut of 10 afkoelen in de vorm en dan gaat het op een rooster met een theedoek erover. Omdat ik altijd 's avonds brood bak, heeft het de hele nacht om af te koelen. En 's morgens heb ik dan lekker vers brood!



Dit brood is met een paar dagen op. Ik kan het dan ook gewoon in een mooi blik op tafel bewaren. Dit blik is van de Hema. Ik kocht het omdat het precies groot genoeg is voor een broodje uit mijn kleine broodbakmachine.



Tegenwoordig bak ik eigenlijk al mijn brood in de oven. Omdat ik bakpoeder gebruik hoeft het niet te rijzen. Mijn broodmachine bakt broodjes van 350 gram en in de kleine cakevormen die ik gebruik past 500 gram. En het allerhandigste... in de oven kan ik twee broden tegelijk doen. Daarom hoef ik nu nog maar twee, soms drie keer per week brood te bakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten