donderdag 18 maart 2010

Boerenkool chips :)

Dit is de lekkerste manier die ik ken om boerenkool te eten. In het engels heet het Kale Chips. Boerenkool chips dus. Boerenkool is een erg gezonde groente. Er zit bijvoorbeeld veel vitamine C en calcium in. Het is het meest gezond om het rauw te eten. Maar rauw is het helemaal niet lekker! Ik deed het een tijdje door mijn smoothies, maar die werden er niet beter op. Hoewel ik na een tijdje wel een redelijk goed recept had gevonden. Als chips zijn ze eigenlijk veel beter. Vandaar dat ik je dit recept niet wil onthouden.


Ik heb 250 gram boerenkool gekocht op het kraampje op de biologische markt. Daar verkopen ze nog boerenkool die ongesneden is. Je hebt redelijk grote stukken nodig. zo groot als je palm.

Je ziet dat het een kom vol is. Deze boerenkool ga je nu kneden. Ja, ze noemen het 'masseren', maar ik vind het meer op kneden lijken. Gecontroleerd kneden dan. Ik heb er een aantal lepels van de lekkerste olijfolie ter wereld bij gedaan en wat edelgist vlokken, ongeveer drie eetlepels. Die geven het een pittige smaak. En natuurlijk wat zeezout, een halve theelepel ofzo. Na het 'masseren' hou je ongeveer de helft over.



Dan doe ik het in de dehydrator, dat is een warme lucht oven. Hij werkt op lage temperaturen, zodat het technisch rauw blijft. Ik heb Stockli met zeven verdiepingen. Dan kan ik lekker veel tegelijk maken. Deze boerenkool is genoeg voor één tray.

En na ongeveer 4 uur komen ze helemaal crisp eruit. Lekker!

1 opmerking:

  1. Hee Belinda! Wat een leuke blogberichten! Ik krijg helemaal zin allerlei dingen te gaan maken. En nu weet ik eindelijk wat 'kale chips' precies zijn :) Hmmm, misschien moet ik toch ook maar eens een dehydrator aanschaffen.

    Groetjes, Maartje

    BeantwoordenVerwijderen