maandag 22 maart 2010

Soja


Ik ben niet dol op soja. Ik vind het niet lekker smaken. Je moet er in elk geval een boel moeite voor doen om het lekker te maken. Veel saus, smaakmakers, suiker, fruit... Soja wordt gemaakt van de soja boon en heeft een gezond imago. Het is een veel gebruikte vervanging voor koemelk, zo heb ik het ook jaren gebruikt.

Totdat ik te weten kwam dat het mogelijk verantwoordelijk is voor het leaky gut syndroom. Wat dat is? "In de dunne darm zitten plooien, ze lijken op vingers, en daarom noemen we ze darmvili (vili=vingers). Wanneer deze darmvingers ontstoken zijn, gaan ze uiteindelijk stuk, er ontstaan 'grote' gaten in de darmwand en darmvingers. Zo lekken de onverteerde voedingsstoffen door deze 'grote' gaten het lichaam in. Dan ontstaan er heftige immunologische reacties van ons immuunsysteem op deze onverteerde voedingsstoffen." Zo is je lijf steeds aan het vechten en dat kost veel energie.

Ik laat daarom de soja meestal staan. En de koemelk liefst ook. Niet altijd makkelijk. Bijvoorbeeld als je toetjes wilt kopen. En als ik eten ga afhalen bij de indonesische toko bijvoorbeeld. Hun vlees is halal, maar niet biologisch. Dan neem ik vegetarisch. Met tofu. Van soja. Maar zelf koop ik het bijna niet meer.

Liefst koop ik ook geen brood waar soja in zit. Dat is lastig, want ik veel glutenvrij brood wordt soja gebruikt. Daarom wil ik het zelf gaan bakken. Mijn eerste experiment was mislukt. Ik had 1/2 teff, 1/4 boekweit en 1/4 rijstmeel gebruikt. Het was bijna niet gerezen... Deze week wil ik een combi proberen van teff, gierst, rijst en boekweit. Ik hoop dat mijn meiden daar blijer mee zijn :D

1 opmerking: